Przewody hamulcowe

Większość kierowców pamięta o wymianie części eksploatacyjnych, takich jak tarcze czy klocki hamulcowe. Trzeba być jednak świadom tego, że to nie jedyne elementy układu hamulcowego, które mogą ulec zużyciu. Często bowiem usterki systemu hamulcowego mogą być powiązane z awariami przewodów hamulcowych.

Korozja przewodów hamulcowych to częsta przypadłość na polskich drogach. Bierze się to głównie ze specyfiki naszego rynku samochodowego, bowiem przeciętny wiek samochodu polskiego użytkownika wynosi około 14 lat. Ciężko jednak wyznaczyć jakąś granicę, po której należy kategorycznie wymienić przewody hamulcowe. Powinniśmy raczej regularnie i na bieżąco kontrolować ich stan, i w razie potrzeby dokonać wymiany (warto to zrobić samemu, bądź przypomnieć o tym mechanikowi). Zazwyczaj dzieje się tak, że przewody pękają właśnie podczas kontroli na tzw. rolkach, kiedy powinno się nacisnąć na pedał z maksymalną siłą. Wówczas okazuje się, że przewody były skorodowane lub przetarte.

Kontroli przewodów hamulcowych powinniśmy się baczniej przyjrzeć, szczególnie wtedy, kiedy jesteśmy właścicielami auta terenowego i lubimy „off-road”. Łatwo możemy się domyślić, że takie warunki eksploatacji sprzyjają przedwczesnemu zużyciu przewodów, łatwo może dojść również do jakiejś usterki. Bywa, że awariom ulegają przewody w stosunkowo nowych autach, gdzie przyczyną jest niewłaściwe lub urwane mocowanie.

Warto pamiętać o przewodach hamulcowych, jeśli niedawno dokonaliśmy wymiany kół na szersze modele, bądź o wyższym profilu. Zdarza się bowiem, że elastyczne przewody ocierają o koło w trakcie skrętu i z biegiem czasu nastąpi uszkodzenie. Wbrew pozorom, przewody hamulcowe pracują w dosyć trudnych warunkach, ze względu na ich umiejscowienie – pod podwoziem. Ma to znaczenie szczególnie w okresie zimowym, kiedy na ulicach stosuje się sól, i wszechobecna jest wilgoć powodująca rdzę.

Przewody hamulcowe powinniśmy więc wymienić wtedy, kiedy w trakcie kontroli zauważymy nawet najdrobniejsze pęknięcia lub obtarcia. Niebezpieczna jest także korozja, na którą powinniśmy zwrócić uwagę – tym bardziej, że ta może zaatakować nie tylko z zewnątrz, ale także i w środku przewodów. Wpływ na korozję ma stan płynu hamulcowego, bowiem zużyty płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne, a więc wchłania wodę z otoczenia.

Jak wymienić przewody hamulcowe w swoim aucie? Nie należy to do najtrudniejszych czynności serwisowych, mimo to mogą wystąpić pewne niedogodności, m.in. skorodowane przewody. Dobór odpowiedniego produktu pozostaje w gestii użytkownika. Na rynku znajdują się zarówno przewody oryginalne, jak i zamienniki, która jakość coraz częściej dorównuje tym pierwszym. Warto zasięgnąć opinii ekspertów w sklepach motoryzacyjny lub zapytać na branżowych forach samochodowych.

Redakcja

Zostaw odpowiedź

Podany adres e-mail nie będzie widoczny.

Góra