Powrót do bębnów hamulcowych?
W poprzednich latach bębny hamulcowe zdecydowanie były przez producentów samochodów wykorzystywane rzadziej, niż hamulce tarczowe. Ostatnio tendencja jednak zmienia się. Według TRW, prawie połowa nowych aut jest wyposażona w bębny hamulcowe. W ciągu najbliższych 5 lat zastosowanie hamulców bębnowych ma nie spaść poniżej 40%.
Bębny hamulcowe nie tracą na popularności przede wszystkim ze względu na ekonomię pracy i ochronę środowiska. W obecnej dobie, panuje moda na downsizing, redukcję pojemności silników spalinowych etc. Bębny hamulcowe na tylnej osi to bardzo dobre rozwiązanie z tego punktu widzenia, dlatego ich zastosowanie ma utrzymywać się na poziomie 40%.
Jeśli chodzi o bębny hamulcowe, TRW jest absolutnym liderem w zakresie produkcji tychże podzespołów. W jej ofercie znajduje się ponad 340 referencji, które produkowane są według technologii i specyfikacji OE. Pozwala na to na pokrycie 94% europejskiego parku samochodowego – łącznie z samochodami azjatyckimi. Przy kupnie zestawu bębnów hamulcowych, znajdziemy wszelkie niezbędne akcesoria, ułatwiające montaż – smar, pierścień Seegera, nakrętkę, a także instrukcję obsługi. Hamulce bębnowe TRW projektowane są na bazie konstrukcji Simplex.
TRW posiada ofertę rozległą także pod względem rodzajów bębnów hamulcowych – firma ta produkuje m.in. specjalne bębny hamulcowe ze zintegrowanymi łożyskami. Montaż takich bębnów jest o wiele szybszy i prostszy – ryzyko zepsucia czegoś przy instalacji części praktycznie nie występuje.
Bębny bimetaliczne produkuje się przy pomocy stali i żeliwa. Tak skontruowane bębny nie rozszerzają się i nie nagrzewają do wysokich temperatur, nawet w trakcie bardzo intensywnej eksploatacji. W procesie produkcji wykorzystuje się specjalny grafit o podwyższonej wytrzymałości, który krystalizuje się w postaci kulek a nie płatków.
Kolejnym składnikiem jest także unikalne żeliwo sferoidalne – ono odpowiada za lepszą wytrzymałość na ściskanie i rozciąganie. Konstruktorzy w ten sposób mogli uzyskać mniejszą grubość ścianek bębna, a jednocześnie zachować wszystkie parametry wytrzymałości na czynniki obciążające bęben w trakcie hamowania. Żeliwo sferoidalne to praktycznie jedyny rodzaj materiału, który mógł być użyty – każde inne żeliwo mogłoby doprowadzić do zniszczenia części podczas hamowania.
TRW oferuje 15 bębnów bimetalicznych.
Na pewno w bębnach i tej technologii drzemie jeszcze jakiś potencjał, który konstruktorzy chcą wykorzystać. Bardzo dobrze, nie ma co na siłę szukać czegoś nowego, niepewnego.