Płyn do spryskiwaczy w miejscu płynu hamulcowego – co robić?
Sprawny układ hamulcowy to kluczowy element bezpieczeństwa podróżujących oraz innych uczestników ruchu drogowego. O jego prawidłowej pracy decydują nie tylko sprawne zaciski, klocki, tarcze czy bębny hamulcowe, lecz również płyn hamulcowy. Płyn hamulcowy spełniać musi rygorystyczne parametry, które świadczą o jego skuteczności. Co jednak w sytuacji, gdy w codziennym pośpiechu zdarzy nam się przypadkowo uzupełnić zbiornik płynu hamulcowego płynem do spryskiwaczy?
Ze względu na parametry płynów hamulcowych absolutnie niedopuszczalne jest mieszanie ich z innymi płynami lub wodą. Większość płynów produkowanych jest na bazie glikolu, czyli substancji higroskopijnej, która bardzo dobrze chłodnie wodę. W sytuacji, gdy w płynie hamulcowym znajdziecie się zbyt duża ilość wody, w czasie procesu hamowania – podczas którego temperatura rośnie – może dojść do jego zagotowania się.
Po wlaniu do zbiornika płynu hamulcowego płynu do spryskiwaczy, który jest rozcieńczany wodą, płyn hamulcowy natychmiast go zwiąże i stanie się on zupełnie bezużyteczny. W sytuacji tej obniży się jego temperatura wrzenia i wydajność hamulców. Zawartość w płynie 1% wody obniża jego temperaturę wrzenia o 50 stopni. Dla najpopularniejszego obecnie płynu DOT 4 temperatura wrzenia wynosi 230 stopni. Z dopuszczalną zawartością wody wartość ta spada do 155 stopni. Brak odpowiedniego ciśnienia hydraulicznego objawia się drastycznym spadkiem wydajności hamulców.
Na rynku dostępne są oczywiście płyny, które nie są higroskopijne. Są to płyny oznaczone znakiem DOT 5, jednak płyny te nie jest mieszalne z DOT 4. Płyn DOT 5 wyprodukowany jest na bazie oleju mineralnego i silikonu, przez co większość układów hamulcowych dyskwalifikuje go już na starcie.
Co zrobić, gdy do zbiornika z płynem hamulcowym wlaliśmy płyn do spryskiwaczy?
W sytuacji, gdy przez przypadek wlejemy płyn do spryskiwaczy do zbiornika z płynem hamulcowym możemy odessać niefortunną mieszankę ze zbiornika. Działanie to ma jednak sens przed uruchomieniem silnika i wciśnięciem pedału hamulca. W przeciwnym razie zmuszeni będziemy do wymiany płynu hamulcowego w całym układzie.
Podczas wymiany płynów bądźmy ostrożni, bo niefortunna i na pozór banalna pomyłka może znacząco wpłynąć na spadek naszego bezpieczeństwa na drodze.
Bardzo przydatny i fajny artykuł. Warto pamiętać o dokładnym sprawdzeniu, jaki płyn i gdzie uzupełniamy 🙂
Przykład z życia wzięty, czyli coś co faktycznie jest przydatne 🙂 Brawo.