Przyszłość układów hamulcowych
Przyszłość układów hamulcowych przyjrzyjmy się jej. W tym celu przytoczymy opracowanie znanych marek motoryzacyjnych ATE i VDO. Według których najbliższe lata przyniosą całkowite zlikwidowane konwencjonalnych hamulców ręcznych.
Według ekspertów tych marek, w 2015 r. 20% wszystkich aut wyprodukowanych w Europie posiadać będzie elektryczny hamulec postojowy EPB. Najpopularniejszym systemem stanie się mechanizm ze zintegrowanym aktywatorem. Innymi słowy, systemy hamulca postojowego będą znacznie się różnić od obecnych modeli. Zostaną zastąpione przez mechanizmy cięgła linkowego CP (cable puller) przez zintegrowane układy elektryczne CI (caliper integrated). Analiza jest jednoznaczna – systemy CI w przeciągu najbliższych lat mogą zdobyć nawet 80% rynku elektrycznych hamulców postojowych.
Przyszłość układów hamulcowych a system epb
Jakie są zalety systemu EPB? Porównując go do zwykłych, mechanicznych hamulców ręcznych, jest o wiele łatwiejszy i szybszy w montażu. Posiada również kompaktową budowę i jest o wiele bardziej wszechstronny. Przykłady? Po pierwsze możliwość automatycznego zablokowania kół auta po wyłączeniu silnika czy wyciągnięciu kluczka ze stacyjki. Idealnie współpracuje także z systemem start-stop, który przecież staje się coraz powszechniejszy.
Firma Continental ma zamiar wykorzystać elektroniczną regulację i sterowanie hamulców EPB już od bieżącego roku. Pozwoliłoby to na połączenie tych systemów z centralnymi mikroprocesorowymi sterownikami samochodów, aby możliwe było uzyskanie chociażby takich funkcji, o jakich mowa w akapicie powyżej.
Rozwiązanie tego typu wiąże się także z redukcją masy i skróceniem czasu montażu, co może okazać się bardzo korzystne z punktu widzenia wielkoseryjnej produkcji pojazdów, ale też i zwykłego użytkownika. Poza tym, system EPB pozwala na integrację różnych systemów elektronicznych, a więc wykorzystanie wspólnych części kontrolnych, czujników, kabli, złącz i elektronicznych nośników informacji. Jest to bardzo wydajne, ekonomiczne, komfortowe i ciche rozwiązanie.
Oczywiście, początkowo mogą występować problemy związane z prawidłowym diagnozowaniem, serwisowaniem i naprawami. Na tym etapie pomocny ma być producent, który zobowiązuje się do udostępnienia specjalistycznego sprzętu, służenia profesjonalną pomocą techniczną, podzielenia się instrukcjami, wskazówkami etc. Już teraz na rynku obecny jest tester marki VDO o nazwie Conti SYS Professional. Służy on do chociażby elektronicznego wycofywania tłoczków w zaciskach czy kalibrację całego systemu po wymianie elementów układu hamulcowego (klocków, tarczy).