Jak działa system ESP?
Elektronika to już w dzisiejszych czasach nieodłączny element każdego samochodu. Sporą wagę przywiązuje się do kwestii bezpieczeństwa, dlatego dzisiaj postaramy się opisać, czym właściwie jest popularny system ESP.
System ESP, czyli Electronic Stability Program, to elektroniczny program stabilizacji jazdy, którego zadaniem jest nie dopuszczenie do wpadnięcia samochodu w poślizg na zakręcie.
Auto posiadające system ESP ma zamontowane czujniki w każdym kole. Zadaniem ich jest mierzenie prędkości obrotowej danego koła i porównywane tych prędkości do wartości pozostałych kół. Uzyskując takie informacje możliwe staje się rozpoznanie wszelkich odchyleń od toru jazdy.
Aby wytłumaczyć działanie systemu ESP warto posłużyć się przykładem. Jedziemy autem i w trakcie przejażdżki pokonujemy ostry zakręt tak, że prawe tylne koło wyjechało na pobocze. W takim wypadku, prawe tylne koło kręci się szybciej niż pozostałe, bo nie ma pod nim podłoża – jak przy pozostałych kołach (asfalt). Jak to się stanie, automatycznie szybciej zaczyna się kręcić lewe przednie koło, co owocuje tym, że auto zaczyna powracać na swój pierwotny tor jazdy i skręcać w prawo. Kiedy samochód znowu będzie miał dobrą przyczepność, ESP nada każdemu z kół prawidłową prędkość obrotową. Kierowca rozpozna włączenie się systemu ESP przez zapalenie się kontrolki z napisem ESP na desce rozdzielczej.
System ESP zadebiutował w 1995 roku w Mercedesach S-Klasse. Z czasem stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i popularnych systemów bezpieczeństwa montowanych w samochodach. Przez pierwsze cztery lata ESP zamontowano w 2 milionach aut klasy Premium. Z czasem ESP zaczęło się pojawiać także w niższych segmentach. Według niektórych badań, wprowadzenie ESP obniżyło liczbę wypadków śmiertelnych o 25 %. Autorem systemu jest firma Bosch.