Hamulec postojowy

Hamulec postojowy to popularny „ręczny”, którego wykorzystujemy zazwyczaj chcąc unieruchomić auto przez dłuższą chwilę. Najpopularniejszymi rodzajami hamulców postojowych są hamulce dźwigniowe, elektryczne i te sterowane przy pomocy pedałów. Mimo stosunkowo ważnej funkcji, którą sprawuje w samochodzie, często zapominamy o nim.

Większość kierowców przywiązuje wagę i pamięta o hamulcu zasadniczym. Użytkownicy wymieniają klocki, tarcze, dbają o ten układ itp. Trochę inaczej sprawa ma się z popularnym hamulcem ręcznym, o którym przypominamy sobie zwykle wtedy, kiedy rzeczywiście nam się przydaje.

Hamulec postojowy, popularnie znany jako „ręczny„, nosi taką nazwę ze względu na metodę jego uruchamiania. W większości przypadków działa on na tylną oś, poza paroma wyjątkami, m.in. niektóre modele Citroena.

We współczesnych samochodach rozróżniamy trzy rodzaje hamulców ręcznych, ze względu na sposób ich uruchamiania. I tak mamy tradycyjny hamulec uruchamiany za pomocą dźwigni, dodatkowego pedału i przycisku na desce rozdzielczej.

Co by jednak nie mówić, niezależnie od sposobu uruchamiania, schemat działania hamulca postojowego zostaje ten sam. Zablokowanie szczęk lub klocków odbywa się w sposób mechaniczny za pomocą linki, toteż możemy spodziewać się podobnych usterek.

W przypadku najpopularniejszego hamulca ręcznego, uruchamianego za pomocą dźwigni, napięcie linki i zablokowanie kół wywołane jest właśnie pociągnięciem do góry urządzenia. Na podobnej zasadzie działa też hamulec sterowany pedałem z tym że siłę wywieramy nogą, a do zwalniania hamulca korzystamy z osobnego przycisku. Konstrukcja ta jest bardziej skomplikowana, ale cechuje ją wysoki komfort użytkowania.

Do najnowszych rozwiązań odnośnie hamulca postojowego zaliczamy elektroniczny hamulec ręczny. Oczywiście, wciąż posiada on pewne mechaniczne elementy, charakteryzuje się jednak bardzo dużą wygodą. Do użycia hamulca postojowego praktycznie nie potrzeba siły, jest on sterowany za pomocą przycisku na desce rozdzielczej.

Jakie są najczęstsze przyczyny awarii hamulca ręcznego?

Otóż, elementem, który jest stosunkowo delikatny, to linka hamulca. Dodatkowo, awaria pancerza powoduje pojawienie się ognisk korozji i objawia się to zablokowaniem kół (nie możemy „odpuścić” raz włączonego hamulca). O ile użytkownicy aut, wyposażonych w tarcze hamulcowe na tylnej osi mogą cofnąć linkę i udać się do warsztatu, to samochody z bębnami hamulcowymi wykazują więcej kłopotów.

Podsumowując – który z opisanych przez nas hamulców postojowych jest najlepszy? Ciężko powiedzieć, bowiem wszystko zależy od indywidualnych preferencji danego użytkownika. Osoby ceniące wygodę wybiorą z pewnością hamulec elektroniczny, ten natomiast może okazać się z czasem problematyczny, ze względu na skomplikowaną budowę i ilość elementów. Z kolei najprostszy i najsolidniejszy hamulec dźwigniowy dla co poniektórych ludzi może okazać się niezbyt wygodny. Pewnym wyjściem z sytuacji może być więc hamulec uruchamiany za pomocą pedału. Tak czy siak, nie mamy na to wpływu przy kupnie samochodu, warto więc przyzwyczaić się do hamulca ręcznego w naszym aucie.

Redakcja

Zostaw odpowiedź

Podany adres e-mail nie będzie widoczny.

Góra