Elektromechaniczny hamulec postojowy

Technologia w motoryzacji zajmuje bardzo ważną rolę, wraz z biegiem lat poszczególne komponenty i układy są unowocześniane i usprawniane. Nie inaczej jest w przypadku hamulca ręcznego – dzisiaj zaprezentujemy elektromechaniczny hamulec postojowy.

W większości samochodów działanie hamulca ręcznego jest sterowane przez kierowcę poprzez ciągnięcie i odpuszczanie dźwigni. W przypadku elektromechanicznego hamulca postojowego robi się to poprzez krótkie naciśnięcie przełącznika bądź odpięcie pasów bezpieczeństwa (jeśli tak skonfigurujemy komputer pokładowy). Wykluczenie dźwigni pozwala poza tym na zaoszczędzenie miejsca i zagospodarowanie przestrzeni wedle naszych potrzeb.

Hamulec ręczny nowej generacji jest przydatny nie tylko podczas parkowania. Pomaga również przy ruszaniu ze wzniesienia, uniemożliwiając samochodowi staczanie się w dół. Hamulec zostaje zwolniony automatycznie po naciśnięciu pedału gazu przez kierowcę. Bardzo przydatna jest także funkcja Auto Hold, która aktywuje hamulec automatycznie gdy samochód stoi na światłach czy w korku – kierowca nie musi już trzymać nogi na pedale hamulca.

Kiedyś, hamulec ręczny zwany był także hamulcem awaryjnym. Nomenklatura ta brała się z możliwości uruchomienia hamulca w przypadku awarii układu hamulcowego i zatrzymaniu w ten sposób samochodu. Elektromechaniczny hamulec postojowy w tym zakresie sprawdza się jeszcze bardziej – po naciśnięciu przycisku hamulca, samochód zaczyna hamować z opóźnieniem około 6 m/s i zostaną włączone światła hamowania. Hamowanie odbywa się przy pomocy wszystkich, czterech kół i jeśli sytuacja tego wymaga – reguluje je ABS i/lub ESP. Hamowanie jest więc stabilne.

Elektromechaniczny hamulec postojowy to układ mechatroniczny, stale kontrolowany przez pozostałe systemy. Jest on znacznie bardziej wytrzymały niż tradycyjny hamulec ręczny, nie występują bowiem problemy z nieszczelnymi bądź zerwanymi linkami. Bezpieczniej jest także w zimę – w przypadku zwykłego ręcznego linki mogą zamrozić się i spowodować unieruchomienie samochodu. W przypadku elektromechanicznego hamulca ryzyko takie nie występuje.

Redakcja

1 Komentarz

Zostaw odpowiedź

Podany adres e-mail nie będzie widoczny.

Góra