Szczęki hamulcowe

Wyświetlanie 1–12 z 15 wyników

Sortuj:
Widok:
  • 1
  • 2

Szczęki hamulcowe to element hamulca bębnowego w samochodzie. Jest to nieruchoma część hamująca, posiadająca okładziny cierne. Kiedy zachodzi hamowanie, szczęki naciskane są rozpieraczem, przez co wykonują mały ruch (obrót o niewielki kąt). Zazwyczaj w aucie występują dwa rodzaje szczęk, a mianowicie szczęki współbieżne i przeciwbieżne. Te pierwsze obracają się zgodnie z kierunkiem obrotu bębna, natomiast drugie – w przeciwnym kierunku.

Jak wymienić szczęki hamulcowe w naszym samochodzie? Pierwszą czynnością jest ściągniecie koła i zdjęcie dekla. Następnie, korzystając z kombinerek, wyciągamy zawleczkę i wykręcamy nakrętkę piasty. Gdy odkręcimy śruby, możemy spróbować zdjąć bęben hamulcowy – możliwe, że w tym celu będziemy musieli postukać młotkiem i zastosować specjalne preparaty. Jeśli uporamy się z bębnem, powinniśmy odpiąć zaciski. Po tym, wyciągamy szczęki, podważając je śrubokrętem.

Kolejną czynnością jest odpięcie dźwigni hamulca ręcznego od linki. Korzystając z śrubokręta demontujemy sprężynę powrotną (najpierw dolną, potem górną) a także sprężynę znajdująca się między szczęką a samoregulatorem. Jeśli to zrobimy, możemy przystąpić do montażu naszych nowych szczęk. W tym celu wciskamy sprężynę na lince hamulca ręcznej i zakładamy ramię szczęki. Następnie wkładamy sprężynkę do samoregulatora i szczękę przeciwbieżną i mocujemy ją zaciskiem sprężystym.

Kolejnym krokiem jest wstawienie szczęki współbieżnej i robienie analogicznej rzeczy, co przy przeciwbieżnej. Sprawdźmy zaraz po tym, czy wycięcia szczęki weszły w prawidłowe szczęki samoregulatora. Ostatnią czynnością jest założenie bębna hamulcowego i przykręcenie śrub mocujących piastę. Pozostaje nam już tylko naciśnięcie pedału hamulca i uruchomienie hamulca ręcznego w celu wyregulowania układu.

Góra