3 najczęstsze awarie systemu ABS, które wymagają natychmiastowej interwencji

3 najczęstsze awarie systemu ABS

Niemal każdy kierowca miał styczność z systemem ABS, który znacząco wspomaga kierowcę podczas gwałtownego hamowania. ABS ma na celu przede wszystkim nie dopuścić do zablokowania kół podczas wciśnięcia pedału hamulca. Jednak co zrobić, jeśli na pulpicie świeci się kontrolka ABS?  Najprawdopodobniej potrzebna będzie naprawa systemu ABS.

Konieczna wymiana czujników ABS

Częstą przypadłością systemu ABS jest awaria czujników. Cały układ działa dzięki analizie danych, pochodzących z czujników. Znajdują się one przy hamulcach, przez co są narażone na zabrudzenia, czy też niekorzystne działanie warunków pogodowych. W ten sposób może dojść do przetarcia przewodów, co zwykle oznacza, że będzie wymagana wymiana czujników ABS. Przed podjęciem ostatecznej decyzji o wymianie czujników, mechanik powinien upewnić się, co do postawionej diagnozy. W tym celu używa omomierza, za pomocą którego sprawdza, czy nie występuje zwarcie na przewodach. Ewentualne błędy związane z czujnikiem ABS można odczytać poprzez diagnostykę komputerową.

Awaria i naprawa sterownika ABS

Wielu mechaników oraz fachowców motoryzacyjnych podkreśla, że sterownik ABS jest wręcz mózgiem całego systemu. Trudno się z tym nie zgodzić, ponieważ jest to element, który nadzoruje całą pracę układu. W przypadku jego awarii cały system działa nieprawidłowo, przez co wymagana jest wymiana bądź naprawa sterownika ABS. W większości przypadków regeneracja sterownika ABS okaże się w pełni wystarczająca, dzięki czemu uda się nieco zaoszczędzić.

Wymiana lub regeneracja pomp ABS

Awaria systemu, a co za tym idzie naprawa ABS, może być również nieco bardziej złożona. Czasami diagnostyka komputerowa informuje o błędzie pompy ABS. Jednak sam odczyt błędu nie daje pewności w kwestii tego, który element odpowiada za niesprawność układu. Czasami naprawy wymagać będzie jedynie jakaś pojedyncza część pompy czy innego elementu, jak np. sterownik elektryczny. W takich przypadkach wymiana całej pompy nie jest konieczna, gdyż wystarczająca okazuje się regeneracja pomp ABS. Analiza problemów związanych z pompą ABS wymaga specjalistycznej wiedzy, aby możliwe było postawienie prawidłowej diagnozy. Również proces regeneracji pompy wymaga odpowiedniego doświadczenia oraz dużej wiedzy w tym temacie. Podczas wymiany pompy ABS należy odłączyć m.in. przewody hamulcowe oraz przewody elektryczne. Natomiast po zamontowaniu nowej pompy należy wlać nowy płyn hamulcowy oraz odpowietrzyć cały układ. Jak widać, zabieg związany z wymianą pompy ABS jest dosyć skomplikowany.

redakcja

Zostaw odpowiedź

Podany adres e-mail nie będzie widoczny.

Góra